Popis realizace poskytovaných sociálních služeb (platné od 1. 2. 2023)
V souladu se zákonem 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů a vyhlášky č. 505/2006 Sb., kterou provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů
Sociální rehabilitace
1. Veřejný závazek
A. Poslání
Posláním sociální rehabilitace je pomoci lidem s duševním onemocněním nebo osobám ohroženým duševním onemocněním rozvinout potřebné schopnosti a dovednosti, které umožní žít samostatným a spokojeným životem, příp. jim umožní předejít rozvoji duševního onemocnění.
Za tímto účelem sociální rehabilitace nabízí činnosti, které pomáhají duševně nemocným nebo lidem ohroženým duševním onemocněním zvýšit kvalitu jejich života. Náplň a průběh sociální rehabilitace je u uživatele služby individuální. V úzké spolupráci s klíčovým pracovníkem si zájemce o službu nejprve ujasní, co sám od služeb očekává, z jaké oblasti jsou jeho potřeby a jak konkrétně je možné dosáhnout žádoucí změny.
Služba je poskytována v terénní a ambulantní formě individuálně i ve skupině. Může probíhat jak v zázemí organizace VOR, tak také v domácnosti klienta, doprovodem na úřadech, k lékařům, při hospitalizaci v nemocnici apod. Klienti ambulantní formy sociální rehabilitace mohou kdykoli rozšířit svou zakázku na terénní formu poskytování služeb na základě svých nových cílů (například potřeba klienta trénovat nácvik činností v domácnosti).
b. Cíle
C. Cílová skupina
Diagnostické vymezení
Osoby s chronickým duševním onemocněním, dále pak osoby ohrožené chronickým duševním onemocněním, zejména z okruhu psychóz, s afektivními poruchami a těžkými neurotickými poruchami.
Věkové vymezení
Osoby ve věku 16-80 let.
P odmínky pro poskytnutí služeb:
• zájemce patří do cílové skupiny (diagnóza/ohrožení chronickým duševním onemocněním, věk, potřeba)
• odborného ošetřujícího lékaře – psychiatra (pouze písemná doporučení), není třeba doporučení v případě ohrožených osob chronickým duševním onemocněním
• uzavření písemné smlouvy o poskytnutí služeb
• tým má volnou kapacitu
d. Zásady poskytování sociálních služeb
Dobrovolnost – služby jsou poskytovány na základě svobodného rozhodnutí klienta.
Individualita – služby jsou poskytovány s ohledem na individuální přání a potřeby klienta (každý má svého klíčového pracovníka, čerpá služby podle svých aktuálních potřeb atd.).
Respekt – služby jsou poskytovány s úctou vůči klientům, využívající o zachování všech jejich práv a důstojnosti.
Směřování k soběstačnosti i – služby jsou poskytovány takovým způsobem, aby nevedly k vytváření závislostí na službě, je důraz na podporu uživatelů, která zvýší míru jejich soběstačnosti v přirozeném prostředí.
Proaktivní přístup – podpora klientů v účasti na plánování a naplňování služeb, podpora samostatnosti, soběstačnosti a sociálního začlenění. (CARE metodika)
Profesionalita – služby jsou poskytovány v souladu s odbornými znalostmi personálu, který je vybaven kvalifikací dle zák. 108/2006, Sb.
Důstojnost – při jednání s klientem je vždy kladen důraz na zachování jeho důstojnosti a je respektován ve svých osobních zvláštnostech.
Rovnost – je uplatňován rovný přístup všem klientům k poskytovaným službám.
Ochrana práv – služba sociální rehabilitace je zajištěna v souladu s ochranou práv klientů dle nařízení EU 2016/679, (GDPR), které je v ČR platné od 25. 5. 2018.
Etika – pracovníci sociální služby jsou vázáni Etickým kodexem sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách.
Boj proti stigmatizaci – všechny služby i celá činnost sociální služby směřuje k odstraňování stigmatizace a znevýhodňování lidí s duševním onemocněním a ve společnosti, v médiích av obecném povědomí.
2. Jedná se o zájem o službu, vstup uživatele do služeb, uzavření smlouvy
Zájemcem o službě rozumíme všem osobám, které sami nebo prostřednictvím svých opatrovníků kontaktují organizaci VOR Jihlava, z.ú. (písemně, elektronicky nebo osobně) s poptávkou po poskytovaných službách a dosud s organizacemi nemají uzavřenou Smlouvu na sociální službu sociální rehabilitace.
První kontakt
K prvnímu kontaktu může dojít telefonicky, emailem nebo osobně v budově organizace VOR i mimo ni.
Pokud proběhne první kontakt po telefonu nebo e-mailu, je cílem rozhovoru pracovníka se zájemcem dohodnout osobní setkání.
První schůzka
Na první schůzku může zájemce přijít sám, v doprovodu blízké osoby, úředníka, sociálního pracovníka či někoho z rodiny.
Sociální pracovník na první schůzce zjišťuje důvody, které vedou zájemce k žádosti o využívání služeb sociální rehabilitace, zajímá se o to, kdo mu služby doporučuje, zjišťuje, zda zájem spadá do cílové skupiny.
Pokud zájem nepatří do cílové skupiny, je mu poskytnuto jednorázové sociální poradenství a jsou mu nabídnuty ostatní služby, mimo organizaci VOR, včetně předání kontaktů na příslušnou organizaci.
Pokud zájemce patří do cílové skupiny, pracovník mu srozumitelně vysvětlí, jaké služby zařízení poskytuje a za jakých podmínek.
Posouzení cílové skupiny
Zájemce je požadováno od písemného doporučení psychiatra, příp. z rozhovoru klíčový pracovník zjišťuje, zda jde o osobu ohroženou chronickým duševním onemocněním, která se nachází v náročné životní situaci, kterou nezvládá vlastními silami ao podepsání Souhlasu se zpracováním osobních a citlivých údajů.
Tým následně posuzuje, zda zájem patří do cílové skupiny. Zájemce duševní musí splňovat všechna základní vstupní kritéria – onemocnění/ohrožení duševním onemocněním, věkovou kategorii, bydliště v okrese Jihlava. Kromě toho je také posouzena potřebnost služby. Pokud zájemce naplňuje vstupní kritéria, je mu přidělen klíčový pracovník a může pokračovat ve vyjednávání o službě.
Další jednání
Další setkání sociálního pracovníka se zájemcem o službu je zaměřeno na podrobnější zajištění potřeb, a konkretizace představ o rehabilitačním plánu. Ptáme se na očekávání zájemce a cíl, kterého by působením ve službě chtěl dosáhnout – tedy jaký by měl být stav věcí, jak by se ideálně měla změnit jeho životní situace, režim dne, psychická pohoda apod. Pokud byl zájemce o všem poučen a všem rozumí, může dojít k uzavření písemné smlouvy na sociální službě.
V případě spolupráce s osobou mladší 18 ti let probíhá jednání i se zákonným zástupcem dítěte, který je přizván ke spolupráci i úvodnímu rozhovoru.
Uzavření smlouvy
Uzavření smlouvy probíhá na samostatné schůzce s klientem. Smlouva se uzavírá s klientem písemně, na určitou dobu, dle předpokládaného naplnění potřeby klienta či dosažené změny. Součástí smlouvy jsou i Pravidla organizace VOR, se kterými je klient předem podrobně seznámen.
3. Popis služeb
A. Naplnění základních činností ze zákona
a) nácvik dovedností pro zvládání péče o vlastní osobu, soběstačnosti a dalších činností vedoucích k sociálnímu začlenění
Pomáháme klientům obnovovat své dovednosti v oblasti péče o svoji osobu, domácnost a přípravu pokrmů. Klientům poskytujeme v oblasti této individuální podpory (finanční plánování, podpora při nakupování, praktické informace o chodu domácnosti, obsluha elektrospotřebičů aj.) i skupinové aktivity (nácvik vaření).
b) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
Klubové aktivity – jsou zaměřeny na podporu sounáležitosti, přátelských vztahů a společné trávení volného času. Obsahují filmové kluby, kavárenská setkání, besídky, společenské akce. Program klubu je vytvořen na základě nápadů a aktivit služeb.
Outdoorové aktivity - společné aktivity mimo zařízení, jako jsou návštěvy galerií, výstav, kulturních akcí, zajímavých míst v Jihlavě a okolí, malé výlety, vycházky a sportovní akce určené pro ty, kteří si sami netroufají, nemají s kým jít.
Skupina sociálních dovedností - je vhodná aktivita k posílení komunikace, zkvalitnění sociálních vztahů, sebepoznání. Zaměřuje se na témata z oblasti komunikace (zásady komunikace, správné návyky, chyby v komunikaci, asertivní sebevyjádření, verbální a nikdybální komunikace), mezilidských vztahů (partnerské a rodinné vztahy, krizové situace mezi lidmi a jejich zvládání, sousedské vztahy), jednání s autoritami (lékař, instituce, soudy, různé typy služeb) atd.
Terapeutická skupina – je pravidelnou aktivitou, která klientům umožňuje sdílet své zážitky, problémy i radosti ve skupině podobně nemocných lidí za účasti odborníka – psychologa.
c) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
Vzdělávací programy – kurzy počítačových dovedností, jobkluby, přednášky, besedy, kurzy,apod. Nabídka vzdělávacích programů je určena zájmem uživatelů. Aktuální informace o programu najdete na www.vorjihlava.cz
Arteterapie – pod vedením zkušeného terapeuta umožňuje účastníkům skupiny výtvarného projevu sdílet důležitá témata pomocí každodenního života.
Kreativní dílna – nabízí prostor pro činnost zaměřenou na rozvíjení tvořivosti, osvojování si nových dovedností a různých výtvarných technik. Tvořivé činnosti jsou voleny tak, aby každý měl možnost zažít pocit úspěchu.
d) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí.
Převažuje individuální práce s klienty, při níž společně s klienty řešíme řadu specifických osobních záležitostí, jež zásadním způsobem ovlivňují jejich životy (dluhy, stěhování, hledání vhodného bydlení, hledání práce, ztráta blízkého člověka, vyřizování sociálních dávek či příspěvek na péči aj. s řadou instituce: Psychocentrum, Občanská poradna, Bílý kruh bezpečí, Úřad práce, OSSZ aj.
b. Finanční spoluúčast uživatele na službě
je poskytována bezplatně
C. Způsob podávání a vyřizování stížností
d. Ukončení poskytování služeb
Důvody, které mohou vést k ukončení služeb:
a) rozhodnutí klienta – klient může kdykoli ukončit službu i bez uvedení důvodu
b) dohoda mezi klientem a zařízením – mezi klientem a zařízením dojde k dohodě o tom,
že služba již nepřispívá k naplnění jeho cíle
) předem stanovené doby (v případě, že klient nemá další zakázku)
d) klientem použitým způsobem porušuje smlouvu o poskytování služeb – jedná se o případy, kdy klient dlouhodobě odmítá s klíčovým pracovníkem, porušuje závažným způsobem Pravidla organizace VOR . Ve všech těchto případech, před ukončením služeb, k týmovým konzultacím.
E. Další doplňující informace
webových stránek: www.vorjihlava.cz
4. Fakultativní služby (jsou-li využívat)
5. Materiální, technické a hygienické podmínky pro zabezpečení sociálních služeb
Místo poskytování služeb
je poskytováno v budově Služba blízko centra v ulici Komenského 36 av Jihlavě a je dobře dosažitelná městskou hromadnou dopravou. Objekt je dvoupodlažní, v přízemí je společenská místnost, kreativní dílna, kuchyňka, recepce a hygienické zázemí. V 1. podlaží je učebna pro různé kurzy, hovorna, pracovna psychologa, kanceláře pracovníků a hygienické zázemí. Ve druhém patře jsou pouze kanceláře pracovníků a sociální zařízení. Na objekt navazuje zahrada, o kterou pečují naši klienti v rámci služeb.
V terénní formě poskytování služeb navštěvujeme klienty v jejich přirozeném prostředí. Dostupnost terénní formy poskytování služeb je určena dojezdovou vzdáleností cca 35 km od Jihlavy.
V Telči máme kontaktní místo: pronájem místností na náměstí Zachariáše z Hradce čp. 70. Službu zde poskytujeme každou středu od 10 hod. do 14,00 hod., a to pouze po předchozím objednání.
V místnosti je běžné vybavení – stůl, židle, kopírka, počítač + hygienické zázemí
Materiální a technické zabezpečení
Služba využívá technické zázemí organizace (počítače, notebook, tiskárny, kopírky, telefony, televizor, hifi věž, pevná telefonní linka, data projektor, fotoaparát aj.) a běžné kancelářské vybavení. Klienti mají přístup na internet, mohou poslouchat hudbu, sledovat televizi, využívat sportovní náčiní a posilovací stroje, hry aj.