Sociální rehabilitace

Popis realizace poskytovaných sociálních služeb (platné od 1. 2. 2023)

V souladu se zákonem 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů a vyhlášky č. 505/2006 Sb., kterou provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů

Sociální rehabilitace

1. Veřejný závazek

A. Poslání 
Posláním sociální rehabilitace je pomoci lidem s duševním onemocněním nebo osobám ohroženým duševním onemocněním rozvinout potřebné schopnosti a dovednosti, které umožní žít samostatným a spokojeným životem, příp. jim umožní předejít rozvoji duševního onemocnění.
Za tímto účelem sociální rehabilitace nabízí činnosti, které pomáhají duševně nemocným nebo lidem ohroženým duševním onemocněním zvýšit kvalitu jejich života. Náplň a průběh sociální rehabilitace je u uživatele služby individuální. V úzké spolupráci s klíčovým pracovníkem si zájemce o službu nejprve ujasní, co sám od služeb očekává, z jaké oblasti jsou jeho potřeby a jak konkrétně je možné dosáhnout žádoucí změny. 
Služba je poskytována v terénní a ambulantní formě individuálně i ve skupině. Může probíhat jak v zázemí organizace VOR, tak také v domácnosti klienta, doprovodem na úřadech, k lékařům, při hospitalizaci v nemocnici apod. Klienti ambulantní formy sociální rehabilitace mohou kdykoli rozšířit svou zakázku na terénní formu poskytování služeb na základě svých nových cílů (například potřeba klienta trénovat nácvik činností v domácnosti).

b. Cíle

  • Cíl zaměřený na sociální vztahy
    Podporovat klienta do té míry, aby dokázal samostatně prožívat uspokojivé sociální vztahy s rodinou, spolupracovníky a přáteli nebo systematicky spolupracovat na jejich vytváření a posilování. Podporu poskytovat tak, aby si klient dokázal vytvořit podpůrnou sociální síť ve svém přirozeném prostředí.
  • Cíl zaměřený na oblast zdraví
    Podporovat zejména CARE metodické postupy klienta ve zvládání své nemoci, aby se sám staral o své zdraví, věděl, jak se chovat v krizových situacích (zhoršení) a jak si včas říct o laickou či profesionální pomoc.
  • Cíl zaměřený na bydlení
    Podporovat uspokojení potřeb a nároků klienta v oblasti bydlení, aby získal schopnosti, dovednosti a návyky potřebné k samostatnému bydlení. 
  • Cíl zaměřený na oblast práce
    Podporovat klienta v aktivitách a krocích, které mu umožní uplatnit se na otevřeném, nebo chráněném trhu práce na základě svých a dovedností, nebo provádět jinou pravidelnou smysluplnou činnost, která skýtá pocit seberealizace a také finanční ohodnocení.
  • Cíl zaměřený na oblast financí
    Podporovat dovednosti klienta nakládat se svými finančními prostředky, nebo si zajistit pomoc a podporu v této oblasti. Tyto získané dovednosti vám umožní zajistit si pravidelně osobní potřeby ke spokojenému životu.
  • Cíl zaměřený na zapojení se do komunity
    Poskytovat přiměřenou podporu klienta v maximálně možném zapojení do společnosti, využívání služeb dostupných v dané komunitě, zapojování se do společenského dění, uplatňování svých osobních práv a zájmů.
  • Cíl zaměřený na volný čas
    Poskytovat přiměřenou podporu klientům v aktivitách, které mu umožní plně trávit a také si plánovat svůj volný čas, využívat kulturních, sportovních a časových institucí ve svém přirozeném prostředí.


C. Cílová skupina 
Diagnostické vymezení
Osoby s chronickým duševním onemocněním, dále pak osoby ohrožené chronickým duševním onemocněním, zejména z okruhu psychóz, s afektivními poruchami a těžkými neurotickými poruchami. 

Věkové vymezení
Osoby ve věku 16-80 let.

P odmínky pro poskytnutí služeb:
• zájemce patří do cílové skupiny (diagnóza/ohrožení chronickým duševním onemocněním, věk, potřeba)
• odborného ošetřujícího lékaře – psychiatra (pouze písemná doporučení), není třeba doporučení v případě ohrožených osob chronickým duševním onemocněním 
• uzavření písemné smlouvy o poskytnutí služeb
• tým má volnou kapacitu

d. Zásady poskytování sociálních služeb
Dobrovolnost – služby jsou poskytovány na základě svobodného rozhodnutí klienta.
Individualita – služby jsou poskytovány s ohledem na individuální přání a potřeby klienta (každý má svého klíčového pracovníka, čerpá služby podle svých aktuálních potřeb atd.).
Respekt – služby jsou poskytovány s úctou vůči klientům, využívající o zachování všech jejich práv a důstojnosti.
Směřování k soběstačnosti i – služby jsou poskytovány takovým způsobem, aby nevedly k vytváření závislostí na službě, je důraz na podporu uživatelů, která zvýší míru jejich soběstačnosti v přirozeném prostředí.
Proaktivní přístup – podpora klientů v účasti na plánování a naplňování služeb, podpora samostatnosti, soběstačnosti a sociálního začlenění. (CARE metodika)
Profesionalita – služby jsou poskytovány v souladu s odbornými znalostmi personálu, který je vybaven kvalifikací dle zák. 108/2006, Sb.
Důstojnost – při jednání s klientem je vždy kladen důraz na zachování jeho důstojnosti a je respektován ve svých osobních zvláštnostech.
Rovnost – je uplatňován rovný přístup všem klientům k poskytovaným službám. 
Ochrana práv – služba sociální rehabilitace je zajištěna v souladu s ochranou práv klientů dle nařízení EU 2016/679, (GDPR), které je v ČR platné od 25. 5. 2018.
Etika – pracovníci sociální služby jsou vázáni Etickým kodexem sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách. 
Boj proti stigmatizaci – všechny služby i celá činnost sociální služby směřuje k odstraňování stigmatizace a znevýhodňování lidí s duševním onemocněním a ve společnosti, v médiích av obecném povědomí.


2. Jedná se o zájem o službu, vstup uživatele do služeb, uzavření smlouvy

Zájemcem o službě rozumíme všem osobám, které sami nebo prostřednictvím svých opatrovníků kontaktují organizaci VOR Jihlava, z.ú. (písemně, elektronicky nebo osobně) s poptávkou po poskytovaných službách a dosud s organizacemi nemají uzavřenou Smlouvu na sociální službu sociální rehabilitace.

První kontakt
K prvnímu kontaktu může dojít telefonicky, emailem nebo osobně v budově organizace VOR i mimo ni. 
Pokud proběhne první kontakt po telefonu nebo e-mailu, je cílem rozhovoru pracovníka se zájemcem dohodnout osobní setkání. 

První schůzka
Na první schůzku může zájemce přijít sám, v doprovodu blízké osoby, úředníka, sociálního pracovníka či někoho z rodiny. 
Sociální pracovník na první schůzce zjišťuje důvody, které vedou zájemce k žádosti o využívání služeb sociální rehabilitace, zajímá se o to, kdo mu služby doporučuje, zjišťuje, zda zájem spadá do cílové skupiny. 
Pokud zájem nepatří do cílové skupiny, je mu poskytnuto jednorázové sociální poradenství a jsou mu nabídnuty ostatní služby, mimo organizaci VOR, včetně předání kontaktů na příslušnou organizaci.
Pokud zájemce patří do cílové skupiny, pracovník mu srozumitelně vysvětlí, jaké služby zařízení poskytuje a za jakých podmínek. 

Posouzení cílové skupiny
Zájemce je požadováno od písemného doporučení psychiatra, příp. z rozhovoru klíčový pracovník zjišťuje, zda jde o osobu ohroženou chronickým duševním onemocněním, která se nachází v náročné životní situaci, kterou nezvládá vlastními silami ao podepsání Souhlasu se zpracováním osobních a citlivých údajů.
Tým následně posuzuje, zda zájem patří do cílové skupiny. Zájemce duševní musí splňovat všechna základní vstupní kritéria – onemocnění/ohrožení duševním onemocněním, věkovou kategorii, bydliště v okrese Jihlava. Kromě toho je také posouzena potřebnost služby. Pokud zájemce naplňuje vstupní kritéria, je mu přidělen klíčový pracovník a může pokračovat ve vyjednávání o službě.

Další jednání
Další setkání sociálního pracovníka se zájemcem o službu je zaměřeno na podrobnější zajištění potřeb, a konkretizace představ o rehabilitačním plánu. Ptáme se na očekávání zájemce a cíl, kterého by působením ve službě chtěl dosáhnout – tedy jaký by měl být stav věcí, jak by se ideálně měla změnit jeho životní situace, režim dne, psychická pohoda apod. Pokud byl zájemce o všem poučen a všem rozumí, může dojít k uzavření písemné smlouvy na sociální službě. 

V případě spolupráce s osobou mladší 18 ti let probíhá jednání i se zákonným zástupcem dítěte, který je přizván ke spolupráci i úvodnímu rozhovoru. 

Uzavření smlouvy
Uzavření smlouvy probíhá na samostatné schůzce s klientem. Smlouva se uzavírá s klientem písemně, na určitou dobu, dle předpokládaného naplnění potřeby klienta či dosažené změny. Součástí smlouvy jsou i Pravidla organizace VOR, se kterými je klient předem podrobně seznámen.

 
3. Popis služeb

A. Naplnění základních činností ze zákona
a) nácvik dovedností pro zvládání péče o vlastní osobu, soběstačnosti a dalších činností vedoucích k sociálnímu začlenění
Pomáháme klientům obnovovat své dovednosti v oblasti péče o svoji osobu, domácnost a přípravu pokrmů. Klientům poskytujeme v oblasti této individuální podpory (finanční plánování, podpora při nakupování, praktické informace o chodu domácnosti, obsluha elektrospotřebičů aj.) i skupinové aktivity (nácvik vaření). 

b) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím

Klubové aktivity – jsou zaměřeny na podporu sounáležitosti, přátelských vztahů a společné trávení volného času. Obsahují filmové kluby, kavárenská setkání, besídky, společenské akce. Program klubu je vytvořen na základě nápadů a aktivit služeb.

Outdoorové aktivity - společné aktivity mimo zařízení, jako jsou návštěvy galerií, výstav, kulturních akcí, zajímavých míst v Jihlavě a okolí, malé výlety, vycházky a sportovní akce určené pro ty, kteří si sami netroufají, nemají s kým jít.

Skupina sociálních dovedností - je vhodná aktivita k posílení komunikace, zkvalitnění sociálních vztahů, sebepoznání. Zaměřuje se na témata z oblasti komunikace (zásady komunikace, správné návyky, chyby v komunikaci, asertivní sebevyjádření, verbální a nikdybální komunikace), mezilidských vztahů (partnerské a rodinné vztahy, krizové situace mezi lidmi a jejich zvládání, sousedské vztahy), jednání s autoritami (lékař, instituce, soudy, různé typy služeb) atd.                                                    

Terapeutická skupina – je pravidelnou aktivitou, která klientům umožňuje sdílet své zážitky, problémy i radosti ve skupině podobně nemocných lidí za účasti odborníka – psychologa.

c) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
Vzdělávací programy – kurzy počítačových dovedností, jobkluby, přednášky, besedy, kurzy,apod. Nabídka vzdělávacích programů je určena zájmem uživatelů. Aktuální informace o programu najdete na www.vorjihlava.cz

Arteterapie – pod vedením zkušeného terapeuta umožňuje účastníkům skupiny výtvarného projevu sdílet důležitá témata pomocí každodenního života.
Kreativní dílna – nabízí prostor pro činnost zaměřenou na rozvíjení tvořivosti, osvojování si nových dovedností a různých výtvarných technik. Tvořivé činnosti jsou voleny tak, aby každý měl možnost zažít pocit úspěchu.

d) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí.
Převažuje individuální práce s klienty, při níž společně s klienty řešíme řadu specifických osobních záležitostí, jež zásadním způsobem ovlivňují jejich životy (dluhy, stěhování, hledání vhodného bydlení, hledání práce, ztráta blízkého člověka, vyřizování sociálních dávek či příspěvek na péči aj. s řadou instituce: Psychocentrum, Občanská poradna, Bílý kruh bezpečí, Úřad práce, OSSZ aj.

b. Finanční spoluúčast uživatele na službě
je poskytována bezplatně

C. Způsob podávání a vyřizování stížností

  • Stížnost na kvalitu poskytovaných služeb vnímáme jako zpětnou vazbu na naši práci. Využíváme ji k rozvoji kvality služeb.
  • Stížnost lze podat osobně i písemně (i anonymně) kteříkoliv pracovníci organizace VOR Jihlava nebo vložit do schránky na stížnosti, náměty a připomínky.
  • Na každou stížnost odpovíme písemně, a to i na stížnost podanou ústně či anonymně.
  • Odpověď bude doručena do 1 měsíce od podání stížnosti. V případě podání anonymní stížnosti vyvěsíme odpověď na nástěnku u schránky na stížnosti, náměty a připomínky.
  • V případě nespokojenosti se způsobem vyřízení stížnosti ze strany poskytovatele, je možné obrátit se na následující orgány či instituce:
  • v záležitostech týkajících se registrací sociálních služeb na Krajský úřad Kraje Vysočina 
    Kraj Vysočina, Žižkova 1882/57, 587 33 Jihlava
    v záležitostech týkajících se kvality poskytovaných služeb na inspekci sociálních služeb Ministerstva práce a sociálních věcí,
    Na Poříčním právu 1/376, 128 01 Praha 1       
    lidskoprávní organizace jako např. Liga lidských práv, 
    Burešova 6, 602 00 Brno
  • případně na Kancelář veřejné ochránkyně práv, která však není ze zákona oprávněna zabývat se individuálními stížnostmi na kvalitu péče, 
    Kancelář veřejného ochránce práv, Údolní 39, 602 00 Brno
  • Podrobný způsob podávání a vyřizování stížností je zveřejněn na www.vorjihlava.cz

d. Ukončení poskytování služeb
Důvody, které mohou vést k ukončení služeb:
a) rozhodnutí klienta – klient může kdykoli ukončit službu i bez uvedení důvodu
b) dohoda mezi klientem a zařízením – mezi klientem a zařízením dojde k dohodě o tom,
že služba již nepřispívá k naplnění jeho cíle
) předem stanovené doby (v případě, že klient nemá další zakázku)
d) klientem použitým způsobem porušuje smlouvu o poskytování služeb – jedná se o případy, kdy klient dlouhodobě odmítá s klíčovým pracovníkem, porušuje závažným způsobem Pravidla organizace VOR . Ve všech těchto případech, před ukončením služeb, k týmovým konzultacím.


E. Další doplňující informace
webových stránek: www.vorjihlava.cz   

4. Fakultativní služby (jsou-li využívat) 

5. Materiální, technické a hygienické podmínky pro zabezpečení sociálních služeb 

Místo poskytování služeb
je poskytováno v budově Služba blízko centra v ulici Komenského 36 av Jihlavě a je dobře dosažitelná městskou hromadnou dopravou. Objekt je dvoupodlažní, v přízemí je společenská místnost, kreativní dílna, kuchyňka, recepce a hygienické zázemí. V 1. podlaží je učebna pro různé kurzy, hovorna, pracovna psychologa, kanceláře pracovníků a hygienické zázemí. Ve druhém patře jsou pouze kanceláře pracovníků a sociální zařízení. Na objekt navazuje zahrada, o kterou pečují naši klienti v rámci služeb.  
V terénní formě poskytování služeb navštěvujeme klienty v jejich přirozeném prostředí. Dostupnost terénní formy poskytování služeb je určena dojezdovou vzdáleností cca 35 km od Jihlavy. 
V Telči máme kontaktní místo: pronájem místností na náměstí Zachariáše z Hradce čp. 70. Službu zde poskytujeme každou středu od 10 hod. do 14,00 hod., a to pouze po předchozím objednání.
V místnosti je běžné vybavení – stůl, židle, kopírka, počítač + hygienické zázemí

Materiální a technické zabezpečení
Služba využívá technické zázemí organizace (počítače, notebook, tiskárny, kopírky, telefony, televizor, hifi věž, pevná telefonní linka, data projektor, fotoaparát aj.) a běžné kancelářské vybavení. Klienti mají přístup na internet, mohou poslouchat hudbu, sledovat televizi, využívat sportovní náčiní a posilovací stroje, hry aj.