Registrované sociální služby

Sociální rehabilitace

I. VEŘEJNÝ ZÁVAZEK SLUŽBY

Poslání

Jsme VOR - Vzájemnost, Opora, Radost. Naším posláním je doprovázet na cestě k duševnímu zdraví každého, kdo usiluje o zotavení."


 Cílem poskytování naší služby je dosáhnout toho, aby klient:

1)  zvládl žít bez naší podpory maximálně samostatně tam, kde je doma,

2) měl vyřešeno svoje vzdělávání a získal potenciál uplatnit se v zaměstnání,

3)  našel rovnováhu v osobním životě a vztazích se svými nejbližšími,

4) dokázal bezpečně trávit svůj volný čas a věnoval se činnosti, která ho naplňuje,

5) znal a hájil svoje práva, oprávněné zájmy a přijal zodpovědnost za své rozhodování.


Cílová skupina

Službu poskytujeme osobám od 15 do 85 roků, žijícím v kraji Vysočina, které se v důsledku svého duševního onemocnění nebo vlivem onemocnění osoby blízké nachází v obtížné životní situaci, nebo mohou být ohroženi vznikem či důsledky takové situace.


Službu nemusíme poskytnout:

Osobě, která nepatří do vymezené cílové skupiny nebo potřebuje jiný druh služby,

z důvodu naplněné kapacity služby,

osobě, které byla v termínu kratším než 6 měsíců vypovězena předchozí smlouva s naší službou z důvodu porušování povinností z ní vyplývajících.

Zásady poskytované služby

Individuální přístup – klienta vnímáme jako jedinečnou osobu se svým vlastním životním příběhem. Nehodnotíme, nesoudíme, ale respektujeme jeho individualitu a osobní integritu.

Zachování důstojnosti a základních lidských práv – klient má vždy v souvislosti s poskytováním služby zachovány svoje základní lidská práva, svobody a lidskou důstojnost. Máme nastavený systém práce, který je pro klienta vždy bezpečný a důvěryhodný.

Směřování k soběstačnosti – podporujeme klienta takovým způsobem a v rozsahu, který nevede k vytváření závislosti na službě. Klademe důraz na přiměřenost podpory a rozvoj soběstačnosti klienta v jeho přirozeném prostředí.

Proaktivní přístup – podporujeme aktivitu klienta při řešení jeho situace. Jeho vlastní snahu vnímáme jako klíčovou pro dosažení samostatnosti, soběstačnosti a sociálního začlenění (CARE metodika).

Multidisciplinarita a profesionalita - všechny činnosti služby mohou být realizovány i v úzké spolupráci s rodinou, s dalšími odborníky a návaznými službami. Všichni naši pracovníci se pravidelně vzdělávají a dbají o svůj seberozvoj.


II. UPLATNĚNÍ VLASTNÍ VŮLE KLIENTA PŘI ŘEŠENÍ JEHO NEPŘÍZNIVÉ SOCIÁLNÍ SITUACE

- I přesto, že může mít klient stanoveného opatrovníka nebo zákonného zástupce (rodič u klienta mladšího 18 ti let), má právo se podílet na rozhodování o sobě a o možnostech využívání služby. Opatrovník/rodič je pro nás partnerem, není ale vykonavatelem vůle klienta. Proti přání nebo skutečným potřebám klienta nevystupujeme a ani nejednáme za jeho zády a bez jeho vědomí s třetí osobou (opatrovníkem, rodinným příslušníkem, úředníkem). Postupuje v souladu s principy metodiky CARE.

- Už při jednání se zájemcem a mapování potřeb zjišťujeme a respektujeme jeho přání, představy a požadavky s ohledem na typ a charakter nám nabízené služby. Doptáváme se a zpětně si otázkami ověřujeme, že podaným informacím porozuměl a může se na základě nich sám rozhodnout.

- Při sestavování individuálního plánu se klient podílí na stanovení kroků k plnění cíle. Zapojuje se do poskytování služby tím, co sám zvládne a vždy má možnost vyjádřit se, sdělit svůj názor a požadavky. Při hodnocení služby dává zpětnou vazbu a podílí se na dalším rozsahu a způsobu poskytování služby.

- V přímé práci je pro nás klient rovnocenným partnerem a domlouváme se s ním na konkrétním provedení úkonu, popisujeme, co uděláme, poskytujeme mu prostor pro vlastní rozhodnutí a nevnucujeme další úkony. Navrhujeme řešení, připomínáme možné riziko, ale vždy necháme rozhodnout klienta.

- Klient má právo si stěžovat na rozsah nebo způsob poskytování služby, s tímto jsme povinni mu pomoci, pokud o to projeví zájem, snahu.

- Klient má možnost kdykoliv službu ukončit bez udání důvodu. Dále může naplánovanou činnost či schůzku s pracovníkem služby 3x odmítnout (viz Vnitřní pravidla služby). Respektujeme klientovo odmítnutí nabízené činnosti a pokud je tato pro něj zásadně důležitá a vhodná, opakujeme nabídku průběžně, ale jiným způsobem.

III. Pravidla pro ochranu před předsudky a negativním hodnocením

V rámci běžného hovoru s klienty nepoužíváme označení jejich diagnóz nebo zobecňující pojmy (psychotici, neurotici, schizofrenici atp.). Každého klienta oslovujeme jeho křestním jménem, či příjmení a zpravidla mu vykáme, pokud není dohodnuto s klientem jinak (viz IP klienta).

Při kontaktu s veřejností (Dny otevřených dveří, přednášky, stáže aj.) hovoříme o klientech nestigmatizujícím způsobem (například: osoby s postižením, osoby s duševním onemocněním, nebo lidé se zkušeností s duševním onemocněním).

Každý klient má právo se sám rozhodnout, s kým si přeje sdílet informace o sobě a s kým nikoli, sám si určuje rozsah poskytování těchto informací (viz dokumentace o klientovi, formulář Souhlas rodiče/zákonného zástupce se zapojením do sociální služby SR, Souhlas se zpracováním osobních a citlivých údajů).

Na základě aktuální potřeby klienta a s jeho výslovným souhlasem podporujeme klienta při vyhledávání a kontaktování návazných služeb.

Pokud je nutné v rámci služby jednat i s institucemi (CDZ, PNJ, ÚP), klíčový pracovník s klientem předem domlouvá průběh jednání, dále jaké informace může pracovník sdělit, které nikoli a v čem konkrétně má klienta podpořit atd.

Při použití fotografií z akcí, které jsou součástí služby, dbáme na ochranu identity klientů a požadujeme jejich písemný souhlas s případným zveřejněním.

O aktivitách, přístupných veřejnosti (například Dny otevřených dveří) klienty předem informujeme, aby se mohli sami svobodně rozhodnout, zda se aktivity zúčastní či nikoli.

Snažíme se pozitivním způsobem ovlivňovat pohled veřejnosti na problematiku duševního zdraví a klientů našeho zařízení (Dny otevřených dveří, spolupráce se Soukromou vyšší odbornou školou sociální v Jihlavě a VŠPJ, spolupráce s lékaři a psychiatry, spolupráce s rodinami klientů aj.) poskytováním odborných informací a prezentací našich služeb.

Služba je poskytována bezplatně

Bližší info: https://www.vorjihlava.cz/registrovana-sluzba-socialni-rehabilitace/


Chráněné bydlení

Poslání:

Služba chráněné bydlení je určena lidem, kteří následkem svého duševního onemocnění a s ním spojenou nepříznivou životní situací nezvládají nebo nemohou zcela samostatně bydlet a potřebují podporu sociálních služeb při nácviku a rozvoji dovedností a schopností vedoucích k jejich soběstačnosti. Služba směřuje k tomu, aby člověk po jejím ukončení zvládl samostatně nebo s nižší mírou podpory bydlet, poradit si při řešení běžných denních záležitostí a aby převzal odpovědnost za vlastní rozhodování a uměl využívat běžně dostupné služby v komunitě.

Cíle

1. Snížit míru potřebné podpory a zvýšit nezávislost člověka tím, že prostřednictvím čerpacích služeb získá a/nebo rozvine své schopnosti v těchto oblastech:

  • samostatnost v bydlení
  • soběstačnost v péči o vlastní osobu
  • schopnost řešit běžné denní situace
  • schopnost budovat si denní režim, zvyklosti, trávit aktivní čas
  • převzetí odpovědnosti za vlastní rozhodování
  • náhled na svoji nemoc, rozpoznávání zdrojů zvládání a zdraví
  • využívání dostupných zdrojů v komunitě, zejména možnosti trávení volného času, zapojení do aktivit, budování sousedských a přátelských vztahů

2. Stabilizovat životní situaci v bezpečném prostředí

3. Posílit sebevědomí a sebedůvěru k řešení životní situace

Cílová skupina

  • Lidé dlouhodobě duševně nemocní s psychotickými a afektivními poruchami v nepříznivé životní situaci v oblasti bydlení, kteří mají stabilizovaný psychický stav. Za nepříznivou životní situaci v oblasti bydlení považujeme takovou situaci, kdy klient v důsledku své nemoci nezvládá samostatné bydlení.

Zásady poskytování sociálních služeb

  • Uplatňování partnerského přístupu ke klientům, který je založen na rovnocenném vztahu a na vzájemné důvěře.
  • Respekt ke specifickým potřebám, možnostem a schopností klienta, který staví na toleranci a úctě k individualitě člověka.
  • Zplnomocňování klienta založeného na postupném rozvoji jeho samostatnosti a nezávislosti.
  • Odpovědnost za kvalitní poskytování služeb, za vlastní odborný růst a vzdělávání.
  • Začlenění lidí s duševním onemocněním do společnosti, jehož součástí je aktivní předcházení předsudkům společnosti vůči těmto lidem.

Výše úhrady za ubytování v jednolůžkovém pokoji činí 250,- Kč/den

Více info na: https://www.vorjihlava.cz/registrovana-sluzba-chranene-bydleni/