Registrovaná služba chráněné bydlení

Popis realizace poskytované sociální služby

V souladu se zákonem 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů a vyhláškou č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů

Název poskytovatele: VOR Jihlava, z.ú.

Druh služby: Chráněné bydlení

  1. Veřejný závazek

a. Poslání

Služba chráněné bydlení je určena lidem, kteří v důsledku svého duševního onemocnění a s ním spojenou nepříznivou životní situací nezvládají nebo nemohou zcela samostatně bydlet a potřebují podporu sociální služby při nácviku a rozvoji dovedností a schopností vedoucích k jejich soběstačnosti. Služba směřuje k tomu, aby člověk po jejím ukončení zvládl samostatně nebo s nižší mírou podpory bydlet, poradit si při řešení běžných denních záležitostí, aby převzal odpovědnost za vlastní rozhodování a uměl využívat běžně dostupné služby v komunitě.

b. Cíle

Snížit míru potřebné podpory a zvýšit nezávislost člověka tím, že prostřednictvím čerpání služby získá a/nebo rozvine svoje schopnosti v těchto oblastech:

  • samostatnost v bydlení
  • soběstačnost v péči o vlastní osobu
  • schopnost řešit běžné denní situace
  • schopnost budovat si denní režim, zvyklosti, trávit aktivně čas o převzetí odpovědnosti za vlastní rozhodování
  • náhled na svoji nemoc, rozpoznání zdrojů zvládání a zdraví
  • využívání dostupných zdrojů v komunitě, zejména možností trávení volného času, zapojení do aktivit, budování sousedských a přátelských vztahů

Stabilizovat životní situaci v bezpečném prostředí

Posílit sebevědomí a sebedůvěru k řešení životní situace

c. Cílová skupina

Lidé dlouhodobě duševně nemocní s psychotickými a afektivními poruchami v nepříznivé životní situaci v oblasti bydlení, kteří mají stabilizovaný psychický stav. Za nepříznivou životní situaci v oblasti bydlení považujeme takovou situaci, kdy klient v důsledku své nemoci nezvládá samostatné bydlení.

d. Zásady poskytování sociální služby

  • Uplatňování partnerského přístupu ke klientovi, který je založen na rovnocenném vztahu a na vzájemné důvěře.
  • Respekt ke specifickým potřebám, možnostem a schopnostem klienta, který staví na toleranci a úctě k individualitě člověka.
  • Zplnomocňování klienta založené na postupném rozvoji jeho samostatnosti a nezávislosti.
  • Odpovědnost za kvalitní poskytování služby, za vlastní odborný růst a vzdělávání.
  • Začlenění lidí s duševním onemocněním do společnosti, jehož součástí je aktivní předcházení předsudkům společnosti vůči těmto lidem.
  1. Jednání se zájemcem o službu, vstup uživatele do služby, uzavření smlouvy

Jednání se zájemcem o poskytnutí sociální služby chráněné bydlení má za cíl informovat zájemce o službě chráněné bydlení v organizaci VOR Jihlava, o podmínkách a průběhu poskytování služby, o spolupráci při naplňování cílů a potřeb klienta, a to konkrétně a srozumitelně tak, aby byl zájemce schopen rozhodnout se, zda potřebuje a chce službu využít. Jednání se zájemcem zároveň slouží k posouzení, zda zájemce spadá do cílové skupiny, zejména toho, zda je odůvodněná potřebnost k rozvoji samostatnosti v přechodném tréninkovém bydlení a/nebo ke stabilizaci životní situace v bezpečném prostředí sociální služby.

V průběhu jednání je zájemce seznámen s pravidly chráněného bydlení, jsou zmapovány jeho potřeby při vstupu do služby a v případě, že spadá do cílové skupiny služby a má zájem službu využít, jsou s ním projednány a naplánovány oblasti spolupráce a podpory při řešení jeho situace, které jsou písemně zaznamenány v individuální plánu podpory. Se zájemcem o službu je projednána smlouva o poskytnutí sociální služby, podle potřeb osoby je upraven rozsah poskytování služby, termín a způsob úhrady za poskytnuté služby apod. Je dohodnut termín nástupu do chráněného bydlení, domluven průběh prvního dne (týdne) poskytování služby. Konkretizovaná smlouva je podepsána nejpozději v den nástupu do chráněného bydlení.

Jednání je rozděleno do min. 3 schůzek, jejichž obsahem je:

  • informování o službě, zmapování představ a očekávání o poskytování služby, základní orientace v životní situaci zájemce, předání dokumentů – dotazník pro psychiatra, pravidla pro pobyt v chráněném bydlení, smlouva o poskytnutí služby chráněné bydlení
  • posouzení, zda zájemce spadá do cílové skupiny služby, mapování cílů, potřebnosti a možných oblastí podpory, které jsou zaznamenané v záznamu z jednání se zájemcem a v prvním individuálním plánu podpory; projednání pravidel a smlouvy o poskytování sociální služby
  • uzavření smlouvy; nástup do služby chráněného bydlení

Kritéria přijetí do služby

Podmínky přijetí pro službu Chráněné bydlení (dále jen CHB)

  • dlouhodobé duševní onemocnění psychotickou nebo afektivní poruchou (všechny diagnózy spektra F 20 – F 29 a F 30 – F 39 tzn. schizofrenie, schizotypní porucha, akutní a přechodné psychotické poruchy, schizoafektivní poruchy, manická fáze, bipolární afektivní porucha, depresivní fáze, periodická depresivní porucha a jiné)
  • věk 18 – 64 let
  • stabilizovaný psychický stav
  • bydliště v Kraji Vysočina – prioritní oblast, v případě absence zájemců z tohoto regionu mohou být přijati zájemci z celé ČR
  • dobrovolná a aktivní spolupráce s pracovníky
    • souhlas s aktivní spoluprací na stanovování, uskutečňování a hodnocení individuálního plánů
  • zajištěné bydlení nebo jeho aktivní hledání
  • zájemce umožní poskytovateli kontaktovat svého ambulantního nebo ošetřujícího psychiatra

Kritéria odmítnutí poskytnutí služby

  • ochranná léčba: protialkoholická, protitoxikomanická, sexuologická, akutní
    • závislost na alkoholu nebo jiných návykových látkách (diagnostikovaná lékařem)
  • agresivní chování
  • jedná-li se o kombinaci poruch nebo postižení
  • kombinace psychotické nebo afektivní poruchy se střední nebo těžkou mentální retardací
  • duální diagnózy (přijímáme pouze v případech vyléčené závislosti, absolvování terapeutické komunity nebo abstinence zájemce min. 6 měsíců) Lze učinit výjimku na základě individuálního zvážení situace. Rozhoduje úroveň spolupráce zájemce s adiktologickou službou, jeho historie ve spolupráci s ní, návyková látka, o kterou se jedná apod.
  • u kombinace psychotické nebo afektivní poruchy s tělesným či smyslovým postižením je nutné individuálně posoudit přijetí zájemce podle jeho potřeb a možností a možností služby. Rovněž je nezbytné zvážit spolupráci s další doprovodnou službou zvládající druhé postižení. Přijetí zájemce s tímto postižením individuálně posuzuje tým společně s odborným garantem, případně odborným lékařem.
  1. Popis služby

a. Naplnění základních činností ze zákona

a) Poskytnutí ubytování

Služba chráněné bydlení je poskytována v nájemním bytě v Palackého ulici č.10 v Jihlavě, v 1. podlaží. Společné prostory domácnosti tvoří předsíň, kuchyň, koupelna s WC. V bytě jsou k dispozici 2 samostatné pokoje.

Služba chráněné bydlení je poskytována v nájemním bytě v Jarní ulici č.28 v Jihlavě, v 1.podlaží. Společné prostory domácnosti tvoří předsíň, koupelna, samostatné WC. V bytě jsou k dispozici 2 samostatné pokoje, z toho jeden pokoj má balkon.

Služba chráněné bydlení je poskytována v nájemní bytě v Brněnské ulici č.8 v Jihlavě, ve 3. podlaží. V bytě je jeden samostatný pokoj s kuchyní, koupelna se záchodem a předsíň.

Služba chráněného bydlení s vyšší mírou podpory je dále poskytována na adrese Škrétova 1629/5, ve 2 bytech. V prvním z bytů jsou společné prostory domácnosti, které tvoří předsíň, kuchyň, koupelna s WC. V bytě jsou k dispozici 2 samostatné pokoje. Ve druhém bytě jsou společné prostory domácnosti, které tvoří předsíň, kuchyň, koupelna s WC. V bytě jsou k dispozici 2 samostatné pokoje.

b) Pomoc při zajištění stravy

Služba chráněného bydlení směřuje k podpoře samostatnosti a soběstačnosti klienta, proto je upřednostňována podpora při samostatné přípravě a zajišťování stravy. V individuálním plánu může být dojednána podpora pracovníka při nácviku vaření nebo zajištění stravy, včetně hospodaření, nákupu potravin a jejich uskladnění, pokud ji klient bude potřebovat.

Podpora dle základních činností služby je sjednána a konkretizovaná v individuálním plánu, podle kterého je služba klientovi poskytována. Individuální plán je ve spolupráci s ním pravidelně hodnocen a upravován v závislosti na tom, jak se rozvíjí schopnosti a dovednosti samostatného fungování a mění se jeho situace. Plánování a hodnocení spolupráce a poskytování služby probíhá při sjednaných schůzkách. Vždy se vychází z potřeb, možností a schopností klienta.

c) Pomoc při zajištění chodu domácnosti:

  • pomoc při běžném úklidu a údržbě domácnosti
  • pomoc při údržbě domácích spotřebičů
  • podpora při hospodaření s penězi včetně pomoci s nákupy a běžnými pochůzkami

d) Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti:

  • pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s přirozeným sociálním prostředím
  • nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností
  • podpora v oblasti partnerských vztahů
  • podpora při získávání návyků souvisejících se zařazením do pracovního procesu

e) Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:

  • doprovázení do zaměstnání, k lékaři, na zájmové aktivity, na orgány veřejné moci a instituce poskytující veřejné služby a doprovázení zpět
  • podporu a pomoc při využívání běžně dostupných služeb a informačních zdrojů
  • pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob

f) Sociálně terapeutické činnosti:

  • rozvoj a udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících sociální začleňování

g) Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:

  • pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů
  • pomoc při vyřizování běžných záležitostí.

h) pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu (zajištěno formou edukace)

V bytech Palackého č.10 Jarní č.28 Jihlava a Brněná č.8 v Jihlavě se služba se poskytuje po dobu platnosti smlouvy v tomto časovém rozsahu:

  • ubytování: 24 hodin denně
  • úkony péče: v pracovní dny od 8.00 do 16:00 ve sjednaném rozsahu v individuálním plánu; mimo tuto provozní dobu je služba k dispozici podle potřeb uživatele ve sjednaném rozsahu v krizovém plánu. V případě nouzové situace je pracovník k dispozici na telefonu.

V bytech Škrétova 5 v Jihlavě se služba poskytuje po dobu platnosti smlouvy v tomto časovém rozsahu:

  • ubytování: 24 hodin denně
  • úkony péče: pondělí–sobota 8.00 do 18:00 (vyjma svátků) ve sjednaném rozsahu v individuálním plánu; mimo tuto provozní dobu je služba k dispozici podle potřeb uživatele ve sjednaném rozsahu v krizovém plánu. V případě nouzové situace je pracovník k dispozici na telefonu.

Součástí bydlení na adrese Škrétova 5 v Jihlavě je tým pracovníků, kteří společně s klienty zajišťují chod domu a pomáhají si při nácvicích jednotlivých dovedností péče o domácnost (vaření, nakupování, úklid). Výhodou bydlení komunitního typu je možnost seznámit se s lidmi, kteří mají podobnou zkušenost, vzájemně se podporují a učí se. Vzhledem k povaze poskytované služby a potřeb jejich uživatelů je žádoucí, aby se byty nacházely v jednom objektu, ve kterém má své zázemí i tým pracovníků sociální služby.

Formát této služby pomáhá zamezovat případným problémům a může zavčas podchytit nastupující krizi.

b. Finanční spoluúčast uživatele na službě

  1. Úhrada za ubytování: Výše úhrady za ubytování v jednolůžkovém pokoji činí 250,- Kč/den
  2. Úhrada za základní činnosti ze zákona: Je-li uživatel příjemcem příspěvku na péči hradí 100,- Kč za každou hodinu péče podle skutečně spotřebovaného času nezbytného k zajištění úkonu. Pokud zajištění úkonu netrvá celou hodinu, výše úhrady se poměrně krátí. Není-li uživatel příjemcem příspěvku na péči, tyto úkony mu budou poskytnuty zdarma.

c. Způsob podávání a vyřizování stížností

  • Stížnost na kvalitu poskytovaných služeb vnímáme jako zpětnou vazbu na naši práci. Využijeme ji k rozvoji kvality služeb.
  • Stížnost lze podat osobně i písemně (i anonymně) kterékoliv pracovnici VOR Jihlava, z.ú. nebo vložit do schránky na stížnosti, náměty a připomínky.
  • Na každou stížnost odpovíme písemně, a to i na stížnost podanou ústně či anonymně.
  • Odpověď bude doručena do 1 měsíce od data podání stížnosti. V případě podání anonymní stížnosti vyvěsíme odpověď na nástěnku u schránky na stížnosti, náměty a připomínky.
  • V případě nespokojenosti se způsobem vyřízení stížnosti ze strany poskytovatele, je možné se obrátit na následující orgány či instituce:
  • v záležitostech týkajících se registrací sociálních služeb na Krajský úřad Kraje Vysočina https://www.kr-vysocina.cz/
  • v záležitostech týkajících se kvality poskytovaných služeb na inspekci sociálních služeb Ministerstva práce a sociálních věcí, https://www.mpsv.cz/cs/19977
  • lidskoprávní organizace jako např. Liga lidských práv, https://llp.cz/
  • případně na Kancelář veřejné ochránkyně práv, která však není ze zákona oprávněna zabývat se individuálními stížnostmi na kvalitu péče, https://www.ochrance.cz/
  • Podrobný způsob podávání a vyřizování stížností je zveřejněn na www.vorjihlava.cz

d. Ukončení poskytování služby

Výpovědní důvody a výpovědní lhůty jsou uvedené ve smlouvě o poskytování sociální služby.

Klient může smlouvu vypovědět bez udání důvodu.

Poskytovatel může smlouvu vypovědět pouze z těchto důvodů:

  • Pokud klient hrubě poruší své povinnosti vyplývající ze smlouvy. Za hrubé porušení smlouvy se považuje zejména neplacení úhrady.
  • Pokud uživatel i po opětovném napomenutí hrubě poruší povinnosti, které mu vyplývají z Pravidel pro pobyt v chráněném bydlení.

Se způsobem a postupem řešení případného porušení výše uvedených povinností jsou klienti seznámeni prostřednictvím Pravidel pro pobyt v chráněném bydlení, která jsou přílohou smlouvy, a se kterými jsou podrobně seznámeni v rámci jednání se zájemcem o službu a při uzavírání smlouvy o poskytování sociální služby.

e. Další doplňující informace

  1. Fakultativní služby (jsou-li poskytovány)

Nejsou poskytovány.

  1. Materiální, technické a hygienické podmínky pro zabezpečení sociální služby

Služba chráněné bydlení je poskytována v nájemním bytě, v Jarní ulici v Jihlavě, číslo popisné 383, číslo orientační 28. Byt je umístěn v 1. podlaží, jedná se o standardní byt, velikosti 2+1. Společné prostory domácnosti tvoří kuchyň, předsíň, koupelna a samostatné WC. V bytě jsou k dispozici 2 samostatné pokoje. Jeden pokoj má balkon. K dispozici je kuchyňská linka, lednice, sporák, mikrovlnná trouba, pračka, televize. Budova je umístěna asi 3 km od centra Jihlavy a je dobře dostupná hromadnou dopravou. Veřejné služby jsou klientům bez problémů dostupné.

Služba je poskytována jako přechodné tréninkové bydlení po dobu 6 měsíců až max. 2 let v plně vybaveném bytě určeném pro soužití dvou osob. Podpora pracovníka je zajištěna v pracovní dny od 8 do 16 h, v případě nouzové situace je pracovník k dispozici na telefonu. Byt není bezbariérový.

Služba chráněné bydlení je poskytována v nájemním bytě, v Palackého ulici v Jihlavě, číslo popisné 1214, číslo orientační 10. Byt je umístěn v 1. podlaží, jedná se o standardní byt, velikosti 2+1. Společné prostory domácnosti tvoří kuchyň, předsíň, koupelna s WC. V bytě jsou k dispozici 2 samostatné pokoje. K dispozici je kuchyňská linka, lednice, sporák, pračka, sušička, mikrovlnná trouba, televize. Budova je umístěna v centru města Jihlavy a je dobře dostupná hromadnou dopravou. Veřejné služby jsou klientům bez problémů dostupné. Služba je poskytována jako přechodné tréninkové bydlení po dobu 6 měsíců až max. 2 let v plně vybaveném bytě určeném pro soužití dvou osob. Podpora pracovníka je zajištěna v pracovní dny od 8 do 16 h, v případě nouzové situace je pracovník k dispozici na telefonu. Byt není bezbariérový.

Služba chráněné bydlení je poskytována v nájemním bytě, v Brněnské ulici v Jihlavě, číslo popisné 626, číslo orientační 8. Byt je umístěn ve 3.podlaží, jedná se standardní byt, velikosti 1+kk. V bytě je jeden samostatný pokoj s kuchyní, koupelna se záchodem a předsíň. K dispozici je kuchyňská linka, lednice, sporák, pračka, mikrovlnná trouba, televize. Budova je umístěna v centru města Jihlavy, a je dobře dostupná hromadnou dopravou. Veřejné služby jsou klientům bez problémů dostupné. Služba je poskytována jako přechodné tréninkové bydlení po dobu 6 měsíců až max. 2 let v plně vybaveném bytě určeném pro jednu osobu. Podpora pracovníka je zajištěna v pracovní dny od 8 do 16 h, v případě nouzové situace je pracovník k dispozici na telefonu. Byt není bezbariérový.

Služba chráněné bydlení je poskytována v nájemním bytě č. 3, ve Škrétově ulici v Jihlavě, číslo popisné 1629, číslo orientační 5. Byt je umístěn v 1. podlaží, jedná se standardní byt, velikosti 2+1. V bytě jsou dva samostatné pokoje, kuchyň, komora, koupelna, záchod a předsíň. K dispozici je kuchyňská linka, lednice, sporák, pračka, mikrovlnná trouba, televize. Budova je umístěna v centru města Jihlavy, a je dobře dostupná hromadnou dopravou. Veřejné služby jsou klientům bez problémů dostupné. Služba je poskytována jako přechodné tréninkové bydlení po dobu 6 měsíců až max. 2 let v plně vybaveném bytě určeném pro dvě osoby. Podpora pracovníka je zajištěna pondělí–sobota od 8 h do 18 h vyjma svátků, v případě nouzové situace je pracovník k dispozici na telefonu. Byt není bezbariérový.

Služba chráněné bydlení je poskytována v nájemním bytě č. 1, ve Škrétově ulici v Jihlavě, číslo popisné 1629, číslo orientační 5. Byt je umístěn v 1. podlaží, jedná se standardní byt, velikosti 2+1. V bytě jsou dva samostatné pokoje, kuchyň, koupelna, záchod a předsíň. K dispozici je kuchyňská linka, lednice, sporák, pračka, mikrovlnná trouba, televize. Budova je umístěna v centru města Jihlavy, a je dobře dostupná hromadnou dopravou. Veřejné služby jsou klientům bez problémů dostupné. Služba je poskytována jako přechodné tréninkové bydlení po dobu 6 měsíců až max. 2 let v plně vybaveném bytě určeném pro dvě osoby. Podpora pracovníka je zajištěna pondělí–sobota od 8 h do 18 h vyjma svátků, v případě nouzové situace je pracovník k dispozici na telefonu. Byt není bezbariérový.