Chráněné bydlení


1. Veřejný závazek

Poslání

Služba chráněné bydlení je určena lidem, kteří v důsledku svého duševního onemocnění a s ním spojenou nepříznivou životní situací nezvládají nebo nemohou zcela samostatně bydlet a potřebují podporu sociální služby při nácviku a rozvoji dovedností a schopností vedoucích k jejich soběstačnosti. Služba směřuje k tomu, aby člověk po jejím ukončení zvládl samostatně nebo s nižší mírou podpory bydlet, poradit si při řešení běžných denních záležitostí, aby převzal odpovědnost za vlastní rozhodování a uměl využívat běžně dostupné služby v komunitě.

Cílem poskytování naší služby

Snížit míru potřebné podpory a zvýšit nezávislost člověka tím, že prostřednictvím čerpání služby získá a/nebo rozvine svoje schopnosti v těchto oblastech:

  • samostatnost v bydlení
  • soběstačnost v péči o vlastní osobu
  • schopnost řešit běžné denní situace
  • schopnost budovat si denní režim, zvyklosti, trávit aktivně čas o převzetí odpovědnosti za vlastní rozhodování
  • náhled na svoji nemoc, rozpoznání zdrojů zvládání a zdraví
  • využívání dostupných zdrojů v komunitě, zejména možností trávení volného času, zapojení do aktivit, budování sousedských a přátelských vztahů
  • Stabilizovat životní situaci v bezpečném prostředí

Stabilizovat životní situaci v bezpečném prostředí

Posílit sebevědomí a sebedůvěru k řešení životní situace

Cílová skupina

Lidé dlouhodobě duševně nemocní s psychotickými a afektivními poruchami v nepříznivé životní situaci v oblasti bydlení, kteří mají stabilizovaný psychický stav. Za nepříznivou životní situaci v oblasti bydlení považujeme takovou situaci, kdy klient v důsledku své nemoci nezvládá samostatné bydlení.

Zásady poskytované služby

Uplatňování partnerského přístupu ke klientovi, který je založen na rovnocenném vztahu a na vzájemné důvěře.

Respekt ke specifickým potřebám, možnostem a schopnostem klienta, který staví na toleranci a úctě k individualitě člověka.

Zplnomocňování klienta založené na postupném rozvoji jeho samostatnosti a nezávislosti.

Odpovědnost za kvalitní poskytování služby, za vlastní odborný růst a vzdělávání.

Začlenění lidí s duševním onemocněním do společnosti, jehož součástí je aktivní předcházení předsudkům společnosti vůči těmto lidem.

2. Jednání se zájemcem o službu, vstup uživatele do služby, uzavření smlouvy

Jednání se zájemcem o poskytnutí sociální služby chráněné bydlení má za cíl informovat zájemce o službě chráněné bydlení v organizaci VOR Jihlava, o podmínkách a průběhu poskytování služby, o spolupráci při naplňování cílů a potřeb klienta, a to konkrétně a srozumitelně tak, aby byl zájemce schopen rozhodnout se, zda potřebuje a chce službu využít. Jednání se zájemcem zároveň slouží k posouzení, zda zájemce spadá do cílové skupiny, zejména toho, zda je odůvodněná potřebnost k rozvoji samostatnosti v přechodném tréninkovém bydlení a/nebo ke stabilizaci životní situace v bezpečném prostředí sociální služby.

V průběhu jednání je zájemce seznámen s pravidly chráněného bydlení, jsou zmapovány jeho potřeby při vstupu do služby a v případě, že spadá do cílové skupiny služby a má zájem službu využít, jsou s ním projednány a naplánovány oblasti spolupráce a podpory při řešení jeho situace, které jsou písemně zaznamenány v individuální plánu podpory. Se zájemcem o službu je projednána smlouva o poskytnutí sociální služby, podle potřeb osoby je upraven rozsah poskytování služby, termín a způsob úhrady za poskytnuté služby apod. Je dohodnut termín nástupu do chráněného bydlení, domluven průběh prvního dne (týdne) poskytování služby. Konkretizovaná smlouva je podepsána nejpozději v den nástupu do chráněného bydlení.

Jednání je rozděleno do min. 3 schůzek, jejichž obsahem je:

  • informování o službě, zmapování představ a očekávání o poskytování služby, základní orientace v životní situaci zájemce, předání dokumentů – dotazník pro psychiatra, pravidla pro pobyt v chráněném bydlení, smlouva o poskytnutí služby chráněné bydlení,

  • posouzení, zda zájemce spadá do cílové skupiny služby, mapování cílů, potřebnosti a možných oblastí podpory, které jsou zaznamenané v záznamu z jednání se zájemcem a v prvním individuálním plánu podpory; projednání pravidel a smlouvy o poskytování sociální služby,
  • uzavření smlouvy; nástup do služby chráněného bydlení.

Kritéria přijetí do služby

  • dlouhodobé duševní onemocnění psychotickou nebo afektivní poruchou (všechny diagnózy spektra F 20 – F 29 a F 30 – F 39 tzn. schizofrenie, schizotypní porucha, akutní a přechodné psychotické poruchy, schizoafektivní poruchy, manická fáze, bipolární afektivní porucha, depresivní fáze, periodická depresivní porucha a jiné)
  • věk 19 – 64 let
  • stabilizovaný psychický stav
  • bydliště v Kraji Vysočina – prioritní oblast, v případě absence zájemců z tohoto regionu mohou být přijati zájemci z celé ČR
  • dobrovolná a aktivní spolupráce s pracovníky
  • souhlas s aktivní spoluprací na stanovování, uskutečňování a hodnocení individuálního plánu
  • zajištěné bydlení nebo jeho aktivní hledání
  • zájemce umožní poskytovateli kontaktovat svého ambulantního nebo ošetřujícího psychiatra

Kritéria odmítnutí poskytnutí služby

  • ochranná léčba: protialkoholická, protitoxikomanická, sexuologická, akutní
  • závislost na alkoholu nebo jiných návykových látkách (diagnostikovaná lékařem)
  • agresivní chování
  • jedná-li se o kombinaci poruch nebo postižení o kombinace psychotické nebo afektivní poruchy se střední nebo těžkou mentální retardaci
  • duální diagnózy (přijímáme pouze v případech vyléčené závislosti, absolvování terapeutické komunity nebo abstinence zájemce min. 6 měsíců) Lze učinit výjimku na základě individuálního zvážení situace. Rozhoduje úroveň spolupráce zájemce s adiktologickou službou, jeho historie ve spolupráci s ní, návyková látka, o kterou se jedná apod.
  • u kombinace psychotické nebo afektivní poruchy s tělesným či smyslovým postižením je nutné individuálně posoudit přijetí zájemce podle jeho potřeb a možností a možností služby. Rovněž je nezbytné zvážit spolupráci s další doprovodnou službou zvládající druhé postižení. Přijetí zájemce s tímto postižením individuálně posuzuje tým společně s odborným garantem, případně odborným lékaře

3. Popis služby

Poskytnutí ubytování

Služba chráněné bydlení je poskytována v nájemním bytě v Palackého ulici č.10 v Jihlavě, v 1. podlaží. Společné prostory domácnosti tvoří předsíň, kuchyň, koupelna s WC. V bytě jsou k dispozici 2 samostatné pokoje.

Služba chráněné bydlení je poskytována v nájemním bytě v Jarní ulici č.28 v Jihlavě, v 1.podlaží. Společné prostory domácnosti tvoří předsíň, koupelna, samostatné WC. V bytě jsou k dispozici 2 samostatné pokoje, z toho jeden pokoj má balkon.

Služba chráněné bydlení je poskytována v nájemní bytě v Brněnské ulici č.8 v Jihlavě, ve 3. podlaží. V bytě je jeden samostatný pokoj s kuchyní, koupelna se záchodem a předsíň.

Služba chráněného bydlení s vyšší mírou podpory je dále poskytována na adrese Škrétova 1629/5, ve 2 bytech. V prvním z bytů jsou společné prostory domácnosti, které tvoří předsíň, kuchyň, koupelna s WC. V bytě jsou k dispozici 2 samostatné pokoje. Ve druhém bytě jsou společné prostory domácnosti, které tvoří předsíň, kuchyň, koupelna s WC. V bytě jsou k dispozici 2 samostatné pokoje. V bytě je jeden samostatný pokoj s kuchyní, koupelna se záchodem a předsíň.

Pomoc při zajištění stravy

Služba chráněného bydlení směřuje k podpoře samostatnosti a soběstačnosti klienta, proto je upřednostňována podpora při samostatné přípravě a zajišťování stravy. V individuálním plánu může být dojednána podpora pracovníka při nácviku vaření nebo zajištění stravy, včetně hospodaření, nákupu potravin a jejich uskladnění, pokud ji klient bude potřebovat.

Podpora dle základních činností služby je sjednána a konkretizovaná v individuálním plánu, podle kterého je služba klientovi poskytována. Individuální plán je ve spolupráci s ním pravidelně hodnocen a upravován v závislosti na tom, jak se rozvíjí schopnosti a dovednosti samostatného fungování a mění se jeho situace. Plánování a hodnocení spolupráce a poskytování služby probíhá při sjednaných schůzkách. Vždy se vychází z potřeb, možností a schopností klienta.

Pomoc při zajištění chodu domácnosti

  • pomoc při běžném úklidu a údržbě domácnosti,
  • pomoc při údržbě domácích spotřebičů,
  • podpora při hospodaření s penězi včetně pomoci s nákupy a běžnými pochůzkami

Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti

  • pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s přirozeným sociálním prostředím,
  • nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností,
  • podpora v oblasti partnerských vztahů,
  • podpora při získávání návyků souvisejících se zařazením do pracovního procesu.

Zprostředkování kontaktu se společenským prostředí

  • doprovázení do zaměstnání, k lékaři, na zájmové aktivity, na orgány veřejné moci a instituce poskytující veřejné služby a doprovázení zpět,
  • podporu a pomoc při využívání běžně dostupných služeb a informačních zdrojů,
  • pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob.

Sociálně terapeutické činnosti

  • rozvoj a udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících sociální začleňování

Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí

  • pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů
  • pomoc při vyřizování běžných záležitostí

Pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu (zajištěno formou edukace)


V bytech Palackého č.10, Jarní č.28, a Brněná č.8 v Jihlavě se služba se poskytuje po dobu platnosti smlouvy v tomto časovém rozsahu: 

  • ubytování: 24 hodin denně
  • úkony péče: v pracovní dny od 8.00 do 16:00 ve sjednaném rozsahu v individuálním plánu; mimo tuto provozní dobu je služba k dispozici podle potřeb uživatele ve sjednaném rozsahu v krizovém plánu. V případě nouzové situace je pracovník k dispozici na telefonu.

V bytech Škrétova 5 v Jihlavě se služba poskytuje po dobu platnosti smlouvy v tomto časovém rozsahu:

  • ubytování: 24 hodin denně
  • úkony péče: pondělí–sobota 8.00 do 18:00 (vyjma svátků) ve sjednaném rozsahu v individuálním plánu; mimo tuto provozní dobu je služba k dispozici podle potřeb uživatele ve sjednaném rozsahu v krizovém plánu. V případě nouzové situace je pracovník k dispozici na telefonu.

Součástí bydlení na adrese Škrétova 5 v Jihlavě je tým pracovníků, kteří společně s klienty zajišťují chod domu a pomáhají si při nácvicích jednotlivých dovedností péče o domácnost (vaření, nakupování, úklid). Výhodou bydlení komunitního typu je možnost seznámit se s lidmi, kteří mají podobnou zkušenost, vzájemně se podporují a učí se. Vzhledem k povaze poskytované služby a potřeb jejich uživatelů je žádoucí, aby se byty nacházely v jednom objektu, ve kterém má své zázemí i tým pracovníků sociální služby.

Formát této služby pomáhá zamezovat případným problémům a může zavčas podchytit nastupující krizi.


Finanční spoluúčast uživatele na službě

  • Úhrada za ubytování: Výše úhrady za ubytování v jednolůžkovém pokoji činí 250,- Kč/den
  • Úhrada za základní činnosti ze zákonaJe-li uživatel příjemcem příspěvku na péči hradí 100,- Kč za každou hodinu péče podle skutečně spotřebovaného času nezbytného k zajištění úkonu. Pokud zajištění úkonu netrvá celou hodinu, výše úhrady se poměrně krátí. Není-li uživatel příjemcem příspěvku na péči, tyto úkony mu budou poskytnuty zdarm

Způsob podávání a vyřizování stížností

Možnosti podávání stížností a zpětné vazby

Každý klient má právo vyjádřit svou nespokojenost se službou nebo jejím pracovníkem, a to bez obav z jakýchkoliv následků. Podávání stížností je chápáno jako přirozená součást fungování služby a důležitý nástroj pro zajištění její kvality. Informace o možnostech podávání stížností jsou veřejně dostupné v prostorách VOR Jihlava, z. ú. a pracovník je klientovi na požádání kdykoli vysvětlí.

Stížnost může klient podat:

  • ústně – při osobní schůzce s pracovníkem služby nebo s ředitelkou VOR Jihlava, z.ú.,
  • telefonicky – na číslo 775 680 987 nebo 567 215 019
  • písemně – do schránky na stížnosti, která je umístěna na viditelném a přístupném místě v prostorách služby,
  • e-mailem na adresu info@vorjihlava.cz
  • prostřednictvím zástupce – např. rodinného příslušníka, opatrovníka nebo jiné osoby, které klient důvěřuje.

Stížnost je možné podat i anonymně. Stížnost vyřizuje ředitelka VOR Jihlava, z. ú. nebo jiný jí určený pracovník. V případě, že se stížnost týká přímo ředitelky, může klient kontaktovat správní radu VOR Jihlava, z. ú., či další nezávislou instituci.

Nesouhlas s vyřízením stížnosti

Pokud klient nesouhlasí s tím, jak byla stížnost vyřízena, nebo pokud nebyla vyřízena ve stanovené lhůtě, může požádat o přezkoumání Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR. Ředitelka VOR Jihlava, z.ú. nebo jiný určený pracovník klienta o této možnosti a podmínkách přezkoumání bude informovat.

Další možnosti podání stížnosti

Kromě výše uvedeného může klient podat stížnost také na:

  • Zakladatele služby
  • Instituce, které sledují dodržování lidských práv a svobod, například:
    • Veřejného ochránce práv (ombudsmana)
    • Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
    • Úřad veřejného ochránce práv

VOR Jihlava, z.ú. na požádání poskytne seznam těchto institucí včetně kontaktů.

Kromě stížností může klient službě kdykoli sdělit zpětnou vazbu, tedy své dojmy, návrhy na zlepšení nebo ocenění. Tyto podněty jsou vítány a pomáhají rozvíjet kvalitu poskytovaných služeb.

Ukončení poskytování služby

Výpovědní důvody a výpovědní lhůty jsou uvedené ve smlouvě o poskytování sociální služby. Klient může smlouvu vypovědět bez udání důvodu.

Poskytovatel může smlouvu vypovědět pouze z těchto důvodů

  • Pokud klient hrubě poruší své povinnosti vyplývající ze smlouvy. Za hrubé porušení smlouvy se považuje zejména neplacení úhrady.
  • Pokud uživatel i po opětovném napomenutí hrubě poruší povinnosti, které mu vyplývají z Pravidel pro pobyt v chráněném bydlení.

Se způsobem a postupem řešení případného porušení výše uvedených povinností jsou klienti seznámeni prostřednictvím Pravidel pro pobyt v chráněném bydlení, která jsou přílohou smlouvy, a se kterými jsou podrobně seznámeni v rámci jednání se zájemcem o službu a při uzavírání smlouvy o poskytování sociální služby.

Další doplňující informace

webové stránky: www.vorjihlava.cz

4. Fakultativní služby (jsou-li poskytovány)

Nejsou poskytovány.

5. Materiální, technické a hygienické podmínky pro zabezpečení sociální služby

Služba chráněné bydlení je poskytována v nájemním bytě, v Jarní ulici v Jihlavě, číslo popisné 383, číslo orientační 28. Byt je umístěn v 1. podlaží, jedná se o standardní byt, velikosti 2+1. Společné prostory domácnosti tvoří kuchyň, předsíň, koupelna a samostatné WC. V bytě jsou k dispozici 2 samostatné pokoje. Jeden pokoj má balkon. K dispozici je kuchyňská linka, lednice, sporák, mikrovlnná trouba, pračka, televize. Budova je umístěna asi 3 km od centra Jihlavy a je dobře dostupná hromadnou dopravou. Veřejné služby jsou klientům bez problémů dostupné.

Služba je poskytována jako přechodné tréninkové bydlení po dobu 6 měsíců až max. 2 let v plně vybaveném bytě určeném pro soužití dvou osob. Podpora pracovníka je zajištěna v pracovní dny od 8 do 16 h, v případě nouzové situace je pracovník k dispozici na telefonu. Byt není bezbariérový.

Služba chráněné bydlení je poskytována v nájemním bytě, v Palackého ulici v Jihlavě, číslo popisné 1214, číslo orientační 10. Byt je umístěn v 1. podlaží, jedná se o standardní byt, velikosti 2+1. Společné prostory domácnosti tvoří kuchyň, předsíň, koupelna s WC. V bytě jsou k dispozici 2 samostatné pokoje. K dispozici je kuchyňská linka, lednice, sporák, pračka, sušička, mikrovlnná trouba, televize. Budova je umístěna v centru města Jihlavy a je dobře dostupná hromadnou dopravou. Veřejné služby jsou klientům bez problémů dostupné. 

Služba je poskytována jako přechodné tréninkové bydlení po dobu 6 měsíců až max. 2 let v plně vybaveném bytě určeném pro soužití dvou osob. Podpora pracovníka je zajištěna v pracovní dny od 8 do 16 h, v případě nouzové situace je pracovník k dispozici na telefonu. Byt není bezbariérový.

Služba chráněné bydlení je poskytována v nájemním bytě, v Brněnské ulici v Jihlavě, číslo popisné 626, číslo orientační 8. Byt je umístěn ve 3.podlaží, jedná se standardní byt, velikosti 1+kk. V bytě je jeden samostatný pokoj s kuchyní, koupelna se záchodem a předsíň. K dispozici je kuchyňská linka, lednice, sporák, pračka, mikrovlnná trouba, televize. Budova je umístěna v centru města Jihlavy, a je dobře dostupná hromadnou dopravou. Veřejné služby jsou klientům bez problémů dostupné. Služba je poskytována jako přechodné tréninkové bydlení po dobu 6 měsíců až max. 2 let v plně vybaveném bytě určeném pro jednu osobu. Podpora pracovníka je zajištěna v pracovní dny od 8 do 16 h, v případě nouzové situace je pracovník k dispozici na telefonu. Byt není bezbariérový.

Služba chráněné bydlení je poskytována v nájemním bytě č. 3, ve Škrétově ulici v Jihlavě, číslo popisné 1629, číslo orientační 5. Byt je umístěn v 1. podlaží, jedná se standardní byt, velikosti 2+1. V bytě jsou dva samostatné pokoje, kuchyň, komora, koupelna, záchod a předsíň.  K dispozici je kuchyňská linka, lednice, sporák, pračka, mikrovlnná trouba, televize. Budova je umístěna v centru města Jihlavy, a je dobře dostupná hromadnou dopravou. Veřejné služby jsou klientům bez problémů dostupné.

Služba je poskytována jako přechodné tréninkové bydlení po dobu 6 měsíců až max. 2 let v plně vybaveném bytě určeném pro dvě osoby. Podpora pracovníka je zajištěna pondělí–sobota od 8 h do 18 h vyjma svátků, v případě nouzové situace je pracovník k dispozici na telefonu. Byt není bezbariérový.

Služba chráněné bydlení je poskytována v nájemním bytě č. 1, ve Škrétově ulici v Jihlavě, číslo popisné 1629, číslo orientační 5. Byt je umístěn v 1. podlaží, jedná se standardní byt, velikosti 2+1. V bytě jsou dva samostatné pokoje, kuchyň, koupelna, záchod a předsíň. K dispozici je kuchyňská linka, lednice, sporák, pračka, mikrovlnná trouba, televize. Budova je umístěna v centru města Jihlavy, a je dobře dostupná hromadnou dopravou. Veřejné služby jsou klientům bez problémů dostupné.

Služba je poskytována jako přechodné tréninkové bydlení po dobu 6 měsíců až max. 2 let v plně vybaveném bytě určeném pro dvě osoby. Podpora pracovníka je zajištěna pondělí–sobota od 8 h do 18 h vyjma svátků, v případě nouzové situace je pracovník k dispozici na telefonu. Byt není bezbariérový.